Barion Pixel

Tudtad-e? | Diecast vagy resin? - A modellek anyaga by Premium Model Garage

2025-01-16 20:00
Tudtad-e? | Diecast vagy resin? - A modellek anyaga by Premium Model Garage
Modellautó gyűjtőként általában két modelltípussal találkozhatunk. Az egyik az úgynevezett “kemény szerszámos” diecast-, a másik pedig a gyanta, vagyis resin modellek. Ez az osztályozás nagyjából méretaránytól függetlenül megállja a helyét, mindkét típus ugyanúgy megtalálható úgy a nagy 1:12-es modelleknél, mint az 1:64 vagy annál kisebb méretarányúaknál.

Ha kicsit otthonosabban mozgunk az általunk preferált méretarányban, gyakran már a gyártó neve alapján meg tudjuk mondani a modell alapanyagát. Vannak természetesen kivételek, amikor egy gyártó mind a két kategóriában képviselteti magát, de ezt általában külön feltüntetik. Gondoljunk csak a Schuco alap- és Pro R.64 kínálatára vagy az Inno64- és az Inno64-R Resin modelljeire, ahol egyértelműen külön van választva a két termékcsalád.

A diecast autók fém karosszériájának és padló lemezének anyaga általában úgynevezett zamak (zamac) vagy más néven spiáter. Ez egy réz tartalmú cink-alumínium ötvözet, ami ugyan viszonylag alacsony szilárdságú, de nagyon jól önthető. A zamac öntvényeknél a 20-ik század elején gyakori volt, hogy az ötvözetben lévő szennyeződések fémfáradást okoztak: az öntvény minden látható ok nélkül megrepedt vagy szétesett. Ennek a kockázatát egyébként a nagyon tiszta cink alkalmazásával sikerült minimalizálni.
A nagyobb mennyiségben gyártott modellek általában diecast modellek. Ennek oka, hogy az igen költséges gyártószerszám csak nagy mennyiség esetén térül meg, cserébe ezerszámra tudja ontani magából a modelleket.

 A resin modellek anyaganagyon sokféle gyantából készülhetnek, de legjellemzőbb az epoxy. A nagyon kis darabszámban gyártott modellek általában resin modellek. A gyanta öntőszerszámok viszonylag rövid életűek, pár száz-ezer darab után elhasználódnak.

Érdemes egy pár szót ejteni a 3D nyomtatásról. Nagy valószínűséggel - én még nem láttam ilyet - nem gyártanak tisztán 3D nyomtatott modelleket, de egyes alkatrészeik már készülhetnek ezzel a technológiával, például felnik vagy rugalmas abroncsok.
(A képen látható kerék: Geronimoworks - Brixton CM5-RS, amiről itt olvashattok bőveben: Wheel swap on a Mini GT - Brixton CM5-RS - a szerk.)

 Ha összehasonlítunk egy diecast és egy resin modellt, alapvető különbségeket tudunk felfedezni. A technológiából adódóan a diecast modellek kevésbé éles részletekkel rendelkeznek a gyantából készült társaikhoz képest, valamint úgynevezett öntési vonalakat is láthatunk rajtuk. A gyanta öntőszerszáma ezzel szemben sokkal rugalmasabb, nincs szükség különböző szerszám csúszkákra vagy hűtő csatornákra

A következő nagy különbség a modell súlya, a gyanta sűrűsége töredéke a zamaknak. Gyakran tesznek a resin modellekbe súlyokat, hogy “tömeget” adjanak a modellnek. Amíg a diecast modellek készítése bizonyos szintig automatizálható, addig a resin modellek nagyon nagy odafigyelést igényelnek, törékenyek, ezért szinte 100%-ban kézzel készülnek.

A kisszériás resin modelleknél általában nem csak a karosszéria készül gyantából, hanem szinte minden alkatrész, hiszen a kis darabszám miatt a többi alkatrészt sem éri meg felszerszámozni (műanyag fröccsöntés). Nagyon sok PE alkatrészt találunk ezeken a modelleken. A szélvédők vákuum formázott vagy egyszerű sík, átlátszó lexanból készülnek.
PE alkatrészek természetesen diecast modelleken is előfordulnak, például az Inno64 is előszeretettel használja őket.

A legfeltűnőbb különbség a két modell kategória között az a modellek ára. Szemmel látható a különbség egy diecast és egy resin modell között. Vegyük például a Schuco fém és gyanta modelljeit. A diecast modelljeik általában 4-5.000 Ft, addig a Pro R.64 már 18 ezer (mint a képen látható Maybach G650 - a kép a Schuco oldaláról származik).

A kis cégek, “no-name” vagy kevésbé ismert, esetleg nem licencelt modelleket kiadó gyártók termékei között találni diecast és resin modelleket egyaránt. A Mini GT, a Pop Race, a Tarmac Works, a Tomica, a Sparky, a Schuco, az Inno64, a Para64 és még nagyon sokáig sorolhatnám, mind diecast modelleket gyártanak.

Természetesen nem lehet azt mondani, hogy a resin vagy a fém modell a jobb. Mindkettőnek megvannak az előnyei és hátrányai egyaránt. Míg előbbit még gondolatban sem szabad leejteni, addig utóbbi egy nagyobb esést is túl tud élni. Míg a gyanta modellek általában zártak (curbside), addig a fém modellek akár nyitható alkatrészekkel is készülhetnek a jobb torziós merevségük miatt. Cserébe a resin modellek részletei sokkal élesebbek, panelvonalaik mélyebbek és vékonyabbak. Mi kimondottan diecast pártiak vagyunk, de ez nem jelenti azt, hogy néha ne csábulnánk el egy-egy resin szépség után.
 
- Premium Model Garage -

  Fényképezte és írta: a Premium Model Garage |  Szerkesztette: 28th.hu
 Az eredeti cikk elérhető a Premium Model Garage Facebook oldalán: /premiummodelgarage





2025-01-16 20:00